Vers van de pers
Wie de jeugd heeft…
Nieuw in onze werkplaats: In samenwerking met Jeugdvereniging Nooitgedacht verzorgt Basement Press een aantal woensdagmiddagen voor kinderen uit Diepenheim en omgeving om druktechnieken te leren.
Onder leiding van Annet van der Kamp en Marion Bouwhuis leren de kinderen om een monoprint te maken en te werken met de etspers. Er werd volop geëxperimenteerd. De kinderen vonden het een SUPERleuke middag!
Iris Kensmil
no trace of remembered bliss, 2023
3-colour lithograph, 70 x 50 cm
Jaarprent gemaakt door Iris Kensmil
De Jaarprent die Iris Kensmil voor Basement Press heeft gemaakt is deel van een serie waarin ook de schilderijen Dungeon, Gate en Crawl Hole uit 2021 en 2022 figureren. Iris schreef hierover: ‘In 2012-2013 nam ik deel aan een kunstenaarsuitwisselingsprogramma van Nubuku Foundation Accra, Ghana en Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, Nederland. Tijdens mijn verblijf in Ghana bezocht ik ook een reeks slavenforten. Dit maakte grote indruk op mij. In dat jaar maakte ik werken over andere aspecten van deze reis zoals W.E.B. Du Bois. In 2020 voelde ik mij sterk genoeg om ook de architectuur van de slavenhandel te verbeelden, geïnspireerd door mijn eigen foto’s.’
De litho no trace of remembered bliss, refereert aan Cape Coast Castle. Vanuit de donkere volle kerkers moesten de gevangenen een tunnel doorkruipen, waar ze aan het eind ervan een voor een naar de slavenschepen konden worden afgevoerd.
De titel is ontleend aan een gedicht van bell hooks:
inside dark rooms
no one sees wounds
raw open quiet places
where love leaves
no trace of remembered bliss
and no one hears
my heart calling
do not forsake me
one more time
bell hooks
When Angels Speak of Love
POEMS, NY 2007
Iris Kensmil
Hermina Huiswoud, 2023
3-colour lithograph en serigraph, 50 x 66 cm
Iris Kensmil maakte ook een side prent met de titel Hermina Huiswoud.
Lees meer over Hermina Huiswoud op Wikipedia.
Iris Kensmil (Amsterdam, 1970) is een Nederlands beeldend kunstenaar van Surinaamse afkomst. Haar werk richt zich op de geschiedenis van de emancipatie van de zwarte mens.
Zij studeerde van 1992 tot 1996 aan de Academie Minerva te Groningen. Iris Kensmil won in 2004 de Wim Izaksprijs. Zij is vanaf 2005 lid van de Jury van de Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst. Iris Kensmil vertegenwoordigde samen met Remy Jungerman in 2019 Nederland tijdens de Biënnale van Venetië met een presentatie onder de titel Measurement of Presence. Tot 10 april 2023 is werk van haar te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam in de expositie When things are beings, proposals for he museum collection.
Het maken van de jaarprent is mede tot stand is gekomen door een donatie van het Madeleine fonds
Iris Kensmil
Wasi
Litho, 12 x 18 cm
Iris Kensmil
Sister Rosetta Tharpe
Litho, 12 x 18 cm
Nieuwjaarsprent gemaakt door Iris Kensmil
Iris Kensmil (Amsterdam, 1970) is een Nederlands beeldend kunstenaar van Surinaamse afkomst. Haar werk richt zich op de geschiedenis van de emancipatie van de zwarte mens.
Zij studeerde van 1992 tot 1996 aan de Academie Minerva te Groningen. Iris Kensmil won in 2004 de Wim Izaksprijs. Zij is vanaf 2005 lid van de Jury van de Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst. Iris Kensmil vertegenwoordigde samen met Remy Jungerman in 2019 Nederland tijdens de Biënnale van Venetië met een presentatie onder de titel Measurement of Presence. Tot 10 april 2023 is werk van haar te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam in de expositie When things are beings, proposals for he museum collection.
We zijn zeer verheugd dat Iris ook de Jaarprent van 2023 zal maken.
Beeldverslag Summerschool 2022
Workshop Xander Uitgevers
Bij Basement Press Diepenheim bent u als bedrijf of vereniging aan het goede adres voor een origineel personeelsfeestje. Binnen een halve dag kunt u kennis maken met de beginselen van de lithografie. Aan het einde van deze workshop gaat u naar huis met uw eigen gedrukte werk!
Interesse? Stuur een berichtje naar onze meesterdrukker Aad Hekker.
Op 18 augustus was het de beurt aan Xander Uitgevers: ‘We hebben een enorm inspirerende workshop gevolgd bij Basement Press Diepenheim. Het is fascinerend om het proces van steendrukken van begin tot eind te zien, onder de vakkundige en enthousiaste leiding van Aad. Het was leuk, gezellig en goed verzorgd. En daarna is het natuurlijk helemaal leuk om zelf aan de slag te gaan, met een echte, exclusieve print als resultaat!’
Lotte Dijkstra, Xander Uitgevers
Ledencontactdag van het Grafiekplatform bij BPD
Zaterdagmiddag 14 mei keken 20 paar ogen naar het werk van de nieuwe leden. Wim van Broekhoven toonde zijn, door kracht en formaat, indrukwekkende gomdrukken en Erna Mulder toonde haar etsen waar visuele nieuwgierigheid en beeldonderzoek aangenaam zichtbaar was. Ook was er werk te zien van de kunstenaars van BPD: Inge van Noortwijk, Frank Haafkes, Marion Bouwhuis, Wendela de Vries. 20 paar oren hoorden van Basement Press Diepenheim. Met de litho’s van Arno Kramer en Rinke Nijburg rondom werden ideeën uitgewisseld hoe de belangstelling voor de grafische kunst te verbreden, natuurlijk afgesloten met een drankje en knabbels. Kortom: een succes.
Philine van der Vegte drukt litho bij Basement Press in opdracht van Museum STAAL in Almen
Museum STAAL organiseert samen met vier andere culturele instellingen ‘De Zomer van Jeanne’. Een serie tentoonstellingen over het leven en werk van Jeanne Bieruma Oosting (1898-1994).
Kunstenares Philine van der Vegte zich heeft laten inspireren door een werk van Jeanne. In samenwerking met meesterdrukker Aad Hekker heeft zij een litho gedrukt bij Basement Press Diepenheim. De film die het proces van het maken van een litho laat zien, is speciaal voor deze tentoonstelling in samenwerking met haar gemaakt. Haar litho is te koop in de museumwinkel van STAAL.
Lees hier meer over de tentoonstelling Jeannes Zomer in Museum STAAL in Almen.
Terugblik masterclass Terry Thompson
Begin november vond, onder de titel ‘Tussen intuïtie en ratio’, de eerste masterclass plaats in de lithodrukkerij van Basement Pres Diepenheim.
Deze masterclass stond onder leiding van Terry Thompson, die naast tekenaar ook beeldhouwer en schilder is. Hij heeft veelvuldig de lithotechniek als verdiepend element in zijn werk gebruikt.
Van de vijf werkdagen waren er drie in aanwezigheid van Terry en twee ‘drukdagen’ onder leiding van Aad Hekker, later geassisteerd door Anan Striker.
Deelnemende kunstenaars waren: Nicky Murphy, Henriette Tavenier, Anja Sijben, Annechien Verheij en Inge van Noortwijk.
Door de ogen van de ‘meester’ wordt je eigen werk weer anders. Het tekenen op de steen lijkt beperkend in zekere zin; de steen veert niet mee, de grein is eigenzinnig, de middelen om mee te tekenen zijn beperkt en het resultaat niet direct zichtbaar en afhankelijk van nog een volgende handeling: het drukken.
Maar in elk van die handelingen zit magie; hoe laat je jezelf meenemen in het proces, durf je je intuïtie toe te laten en het experiment, waar bepaalt de ratio (mede) wat er gebeurt en wat komt er uiteindelijk op het papier?
Terry vatte het voor mij mooi samen in een zin die diepe indruk op mij achterliet: ‘wat wil ik daar laten zien?’.
In de vele litho’s die zo ontstonden, van heel intuïtief bijna met de ogen dicht, tot een zoekend tekenen met fragiele lijn of experimenteel combinerend met kleurvlakken, zag je een spontane weergave van ieders binnenwereld ontstaan.
Loskomen van de weerbarstigheid van de techniek in tegenstelling tot de soms enorme meevallers en cadeautjes, dat alles heeft invloed op ‘wat wil ik daar laten zien’.
Inge van Noortwijk
Drie werken aangekocht door het Leids Prentenkabinet
Het Leids Prentenkabinet heeft onlangs drie litho’s aangekocht. De werken zijn uitgegeven door de Basement Press Diepenheim en gedrukt in de werkplaats in Diepenheim. Het betreft twee recent gemaakte litho’s – waaronder de Jaarprent – van Rinke Nijburg en een werk van Arno Kramer.
Coronation
2021 litho en gemengde techniek op papier
66 x 50 cm
oplage 32 exemplaren
Epiphany
2021 litho en gemengde techniek op papier
66 x 50 cm
oplage 6 exemplaren
5 jaar Basement Press Diepenheim
Onder belangstelling van velen, waaronder ons Comité van Aanbeveling en onze Vrienden en Donateurs, hebben wij op 16 oktober jl. ons eerste lustrum gevierd. Het was exact 5 jaar geleden dat de Basement Press Diepenheim het levenslicht zag.
Onderdeel van de bijeenkomst was de presentatie van onze Jaarprent gemaakt door Rinke Nijburg. Mogelijk gemaakt door een genereuze bijdrage van het Madeleine Fonds.
Restauratie Piet Clementpers
We hebben de beschikking over vijf historische persen. Een van de persen is afkomstig uit de vermaarde werkplaats van Piet Clement te Amsterdam, de Karl-Krause lithopers no. 39396, gebouwd in 1905 in Leipzig, Duitsland. Diverse grote kunstenaars, waaronder Paul Citroen en David Hockney, hebben bij Piet Clement hun werk laten drukken. Deze pers kan nu niet meer worden gebruikt en moet worden gerestaureerd. Het goed functioneren van al onze persen is van groot belang voor het voortbestaan van BPD omdat onze inkomsten afhangen van het aantal mensen dat bij ons kan komen drukken.
Naast een gulle bijdrage van de erven Clement en onze eigen bijdrage hebben we nu ook een bedrag van 2000 euro ontvangen van het Prins Bernhard Cultuurfonds Overijssel ter volledige dekking van de restauratiekosten.
De nieuwe Jaarprent van Rinke Nijburg
De afgelopen weken is er in de kelder van Basement Press Diepenheim hard gewerkt aan de realisatie van de nieuwe Jaarprent. Dit jaar is deze unieke litho van de hand van Rinke Nijburg. Elke Vriend van BPD ontvangt een genummerd exemplaar als dank voor de ondersteuning.
Ik word Vriend van Basement Press Diepenheim
Neem een kijkje op de site van Rinke Nijburg