Wendela de Vries
‘Grafiek maken, specifiek de lithografie, is opgaan in een wondere wereld van experimenteren op de steen, bijna alchemie. Het is ‘slow art’ want er zijn veel ambachtelijke, fysieke handelingen, zoals het drukken, maar ook het verstilde moment van het tekenen op de steen of het ruisende slijpen. Juist die afwisseling maakt grafische kunst maken voor mij zo aantrekkelijk, net als het contact met andere grafici in de werkplaats, en het delen van kennis en ervaring.
Mijn werk is altijd figuratief en soms activistisch. Sinds de academie heb ik veel affiniteit met het tekenen van naakt, de zeggingskracht ervan blijft me bezighouden. Ik teken graag vrouwen, maar ben me steeds meer bewust van de ‘male gaze’, hoe verhoud ik me daartoe, als vrouwelijk kunstenaar?
En is het wel aan mij om donkere mensen af te beelden en zo ja, in welke context?
In mijn werk reflecteer ik vaak op mijn jeugd in diverse tropische landen (in Nederlands Nieuw-Guinea, Suriname en op Bonaire), ik ben kritisch over de rol van Nederland als kolonisator, maar heb ook kleurrijke en warme herinneringen aan mijn kinderjaren in de tropen, afgewisseld met mijn geboortegrond, Twente.’
Wendela de Vries studeerde in 1985 af aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Kampen, met als hoofdvak vrije grafiek (lithografie en zeefdruk).
Ze was zeven jaar lid van Grafisch Collectief Thoets in Amsterdam en maakt deel uit van ‘De Acht Grafici’.
In de Basementpress is Wendela lid van werkgroep en denktank en als kunstenaar en docent actief in de werkplaats. Ze woont en werkt in Diepenheim en Amsterdam en is sinds 2018 ook zorgkunstenaar in Almere.