Rinke Nijburg

Rinke Nijburg is al vanaf zijn studie aan de Arnhemse academie (1982-1987) gecharmeerd van de grote mogelijkheden van de oude grafische technieken. Maar hij is eerder gefascineerd door alles wat onverwacht gebeurt en alles wat fout gaat, dan in de zuivere technieken. En eerder dan een oplage van dezelfde prenten is hij geïnteresseerd in de voortdurende metamorfose van het grafische beeld. Om het nog bonter te maken combineert hij grafische technieken liever met elkaar dan dat hij ze uit elkaar houdt en werkt hij na afloop van het grafische proces verder met teken- en schildermaterialen.

Als een van de vier winnaars van de Prix de Rome Grafiek 1998 werkte hij drie maanden lang op de persen van de Rijksakademie in Amsterdam aan een grote reeks drogenaaldprenten onder de titel ‘Een kosmologie in 144.000 beelden.’ De meeste afdrukken werden voorzien van getekende en geschilderde extra’s; een flink deel bevat met de hand geschreven commentaren en flarden van verhalen; een enkele afdruk overleefde de strijd en bleef een zuiver grafische prent, een oplage was nergens te bekennen. Een jaar later won Nijburg met de voortzetting van dit werk de Gelderland Grafiekprijs 1999.

Op verzoek van Rento Brattinga van Steendrukkerij Amsterdam begon Nijburg in 1999 aan het tekenen op steen, een techniek waarin hij zich tot dan amper had verdiept. In het begin ging het om één enkele drukgang die Nijburg, nadat Brattinga de oplage in zijn aanwezigheid had gedrukt, met aquarelverf voorzag van een aantal extra lagen. Enkele jaren later volgde een reeks meerkleuren litho’s in wat grotere die door Brattinga met de snelpers werden gedrukt.

Nijburg tekent bijzonder graag op steen, maar een goede steendrukker vindt hij zichzelf niet. Omdat lithografie ‘niet de allermakkelijkste’ grafische techniek is wordt vaak eerder een oplage gedrukt dan varianten. Wel wordt een deel van de oplage steevast door Nijburg gebruikt om mee te experimenteren.

Toen Aad Hekker Nijburg in 2010 vroeg om een enkele litho’s voor Stichting Archaeopteryx te maken, bleek die samenwerking zo vruchtbaar dat Nijburg en Hekker tot op de dag van vandaag samen litho’s zijn blijven drukken. Met een van deze meerkleuren steendrukken won Nijburg in 2012 de Duits-Nederlandse Grafiekprijs (Stadt Borken). Inmiddels is Hekker vaker in Basement Press in Diepenheim aan de lithopersen aan het werk dan aan de persen in zijn eigen werkplaats in Amsterdam. Nijburg volgt hem met alle plezier naar Twente, naar de zeer goede geoutilleerde werkplaats in een prachtig natuurlijke en rustgevende omgeving.

Nijburg (1964) woont en werkt in Arnhem. Sinds 2001 is hij als docent verbonden aan de Arnhemse academie (ArtEZ, Hogeschool voor de kunsten).

Bezoek hier de website van Rinke Nijburg

 

logo witwit secsec 150

Basement Press Diepenheim
Hagen 3
7478 AJ Diepenheim

litho@basementpress.nl

Privacy Statement